Deca sa navršenih 5 ili 6 godina imaju složeniji govor, koji je gramatički ispravan, jer tokom ovog perioda mališani pravilno upotrebljavaju sve elemente govora.
U ovom periodu dolazi do značajnog razvoja rečnika, tako da najmlađi sve više razumeju stvari i izgovaraju sve veći broj reči. Pogledajmo u nastavku šta deca sve mogu u ovom uzrastu:
• definisanje jednostavnih reči
• dete će vam opisati neki predmet i reći njegovu funkciju kada ga upitate ,,Šta je to?”
• uglavnom izgovaraju prosto proširene ili složene rečenice, koje su upitnog, obaveštajnog ili uzvičnog tipa
• razlikuju doba dana, tako da mogu jasno definisati jutro, dan, veče, noć. Takođe znaju da ispričaju šta je bilo pre, a što posle, šta je bilo pre neki dan, a šta danas, što znači da izražavaju vremenske odnose
• broje do 10, i mogu prebrojati nekoliko predmeta
• mogu ponoviti rečenice koje su duže, kao i nekoliko slogova.
Neposredno pre polaska u školu, govor kod dece je razumljiv, a istovremeno je gramatički korektan i dobro artikulisan. U ovom periodu deca treba da:
• da razumeju šta odrasli govore
• pamte duže priče i da ih prepričavaju. Mogu ispričati šta im se desilo u toku dana s fokusom na detalje
• definišu apstrakne pojmove koji su složeniji
• koriste razne vrste reči, među kojima su najučestalije imenice, pridevi i glagoli
• znaju da primenjuju predloge i priloge: u, na pored, ispod, iza, pre, posle, iznad, sutra
• prave razliku između kategorija, kao što su životinje, voće, povrće, delovi tela, zanimanje…
U ovom periodu deca se interesuju i za slova. Mogu prepoznati skoro sva, dok poneka umeju i da napišu. Takođe znaju da:
• napišu kako se zovu
• prebroje koliko je reči u jednoj rečenici
• prepoznaju koji je prvi glas u reči
• znaju da reč PAS ima tri glasa, dok reč KUĆA ima 4
• podele reč na slogove
• prepoznaju glas u reči koji je poslednji
• nabroje glasove koji postoje u jednoj reči
Da bi dete bilo spremno da započne školovanje i zrelo da usvoji znanje čitanja i pisanja, biće neophodno da ima razvijene fonološke sposobnosti. Već kada napuni 5 godina, pitajte svoje dete da vam kaže koji je prvi glas u jednoj reči:
• Mališanu će najlakše biti ako počnete sa glasovima koje ćete produženo izgovarati i tako stavljati akcenat na njih, kao na primer: ZZZZZZid, SSSSSSat, AAAAAna, ŠŠŠŠah,…
• Deca koja rade pripremni predškolski program, obično rade i na prepoznavanju grafema odnosno slova, kao i na njihovom povezivanju sa glasovima. Nakon što dete nauči nekoliko slova, možemo ga upitati da ta slova prepozna, tako što će ih zaokružiti u ispisanoj reči, ili da na primer oboji sve reči koje počinju tim slovom. Takože možete dati zadatak detetu da prepozna u kome delu reči se nalazi slovo M – da li je to početak, sredina ili kraj reči. Tako ćete dete postajati svesnije strukture reči, kao i položaja glasova u istoj.
• Vežba koja se smatra neizostavnom jeste slovo na slovo. Izaberite jedno slovo, a zatim detetu počnite da nabrajate sve predmete iz prostorije, koji počinju zadatim slovom. Možete im otežati zadatak i reći da nabroje što veći broj životinja čiji naziv počinje na T.
• Nakon što savladaju, možete preći na igru Kaladont. Recite jednu reč, a zatim dete treba da osmisli reč koja počinje poslednjim slogom prve rečim (mačKA-KAmičak-AKvarijum…)
• Uočavanje rime ukazuje na dobro razvijene fonološke sposobnosti. Ona deca koja su u mogućnosti da prepoznaju koja rima je u pitanju, a zatim da je povežu sa rečima koje slično zvuče, moći će mnogo lakše da savladaju pesmice i njihov smisao. Detetu možete predložiti kraći stih, iz kog ćete izostaviti poslednju reč i dati mu mogućnost da on sam dopuni prazno polje, tako da se kraj stiha rimuje sa krajnjom reči prvog polustiha.
Istakli smo osnovne veštine, koje bi dete trebalo da zna, pre nego što krene u školu, kao i vežbe koje možete raditi sa svojim mališanima da bi ste ih pravilno pripremili za prvi razred.
Kada dete pravilno razvija svoj govor ono će kasnije moći znatno lakše da usvoji čitanje, pisanje, kao i školske veštine.
Ukoliko vaš predškolac nema neke od gore spomenutih veština, konsultujte se sa logopedom, koji će kreirati individualni plan za vaše dete i tako pomoći vašem mališanu da uspešno prevaziđe poteškoće i spremno pođe u školu.